11 October 2011

INFO: Jangan Mencelup Uncang Teh Lebih Dari 3 Minit.

Dicarutkan oleh muCux pada ketika Tuesday, October 11, 2011
Morning uols~ 
Info nie aku dapat dari seorang member aku n aku rasa sangat berguna utk share dgn korang semua :)


Teh sememangnya telah diakui di beberapa negara dunia sebagai minuman yang berkhasiat untuk kesihatan tubuh badan. Terdapat banyak jenama teh uncang yang terdapat di pasaran Malaysia. Dan sudah tentulah ia sentiasa menjadi minuman kegemaran semua golongan masyarakat.

Pada awal tahun ini, kita dikhabarkan bahawa teh timbang yang terdapat di pasaran mengandungi bahan pewarna yang berlebihan yang boleh menyebabkan kanser.
Maka terdapatlah cadangan ramai pihak supaya masyarakat bertukar dari teh timbang kepada teh uncang.

Namun, korang harus sedar bahawa teh uncang juga mempunyai kelemahan serta kesan buruk yang tersendiri. Cumanya kita kena berhati-hati ketika menyediakan teh uncang.
 
Jangan Mencelup Uncang Teh Lebih Dari 3 Minit.
Teh uncang sebaiknya tidak boleh dicelupkan serta 'direndam' terlalu lama.
Hal ini disebabkan adanya kandungan klorin dalam uncang kertas teh itu. Fungsinya adalah untuk melindungi kertas uncang tersebut daripada bakteria dan juga berfungsi sebagai pengawet, iaitu teh menjadi lebih tahan lama.

Klorin dalam jumlah yang tinggi boleh menyebabkan banyak keburukan dan kesan negatif kepada badan manusia. Antaranya ialah kanser, mandul dan banyak lagi.

Jika mencelup uncang teh lebih dari 3 - 5 minit, klorin akan ikut larut dalam teh. Dan banyak khasiat teh yang 'terhilang' akibat kehadiran klorin yang tinggi dalam minuman teh. Agar terhindar dari kesan jangka masa panjang, sebaiknya jangan mencelup uncang teh lebih dari 3 minit. 


6 000 Caci Maki:

Faztee Danisha said...

selalu amalkan lps wt teh celup ni...agk dh bkaler teh tu trus angkt..coz dh tahu ktas uncang tu mmg xelok rendam lame2

WILAYAH C.T.M said...

alamak..sebelum ni kalau nak wat teh tarik mesti rendam smpai 5 ke 10 mnt..tu pun guna 3/4 uncang..camne ni??waaaaaaaa

muCux said...

faztee: i x terfikir pun mmg selalu klau buat teh bia uncang 2 dalam cawan :(

muCux said...

CTM: 2 la pasal i klau buat teh kat ofis or kat uma uncang 2 mmg jarang keluar kan bia je dalam air 2 lepas nie kene buang la kan. . .

Sue_Echan said...

lor ye ke mucux..xtaw plak aku xley rendam teh lelame. slalu nk wat teh tarik kene rendam lame kan.....nak bagi pekat kununnye... :)

muCux said...

Sue: buat teh tarik guna teh serbuk la baru power. . . klau teh uncang nie teh o ok la

 

Dunia Si muCux Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review