02 December 2010

Nak kaweeennn tp.. . .. . .????????

Dicarutkan oleh muCux pada ketika Thursday, December 02, 2010

Apa yang Orang Bujang Mesti Tahu Tentang Kos Kahwin ?

anggaran secara kasar (kos merujuk terutamanya kepada lelaki)

Anda tahu perkahwinan tu yang paling penting adalah ijab, qabul, anda, pasangan anda, saksi dan wali. Err… dan juga sijil pra-perkahwinan dan ujian HIV.Maskahwin boleh hutang tapi siapa berhutang janganlah bernafsu sangat untuk sentuh-sentuh anak dara orang oooi …Mengadakan kenduri kahwin adalah perkara yang sangat dianjurkan sekalipun hanya dengan menyembelih seekor kambing. Tetapi budaya di Malaysia, susahlah nak cukup dengan perkara macam tu sahaja.Mari kita lihat apa yang perlu anda sediakan beserta ongkosnya sekali.(Ini adalah kos anggaran untuk kebanyakan daripada kita. Status Siti Nurhaliza tidak masuk ya.)


Kos # 1 - Maskahwin

Ini kena rujuk negeri sebelah perempuan. Walaupun nilainya (dari sudut kos) rendah, tapi kalau anda terlupa sediakan susah juga tu. Kalau berhutang, isteri ada hak kata, “Nehi kanda…!” bila anda cuba usik-mengusik.


Kos # 2 - Duit Hantaran

Ini bergantung kepada keluarga. Bila ditanya isu ini, paling sikit siswi-siswi ni minta wang hantaran adalah RM 10,000. Level Diploma pun diorang dah mintak begitu tau sekarang. Ada juga keluarga ikut nilai hantaran seperti mana yang telah ditetapkan sebelum ini macam perkahwinan kakak / adik perempuan sebelum ini. Duit hantaran ini ada keluarga jadikan ia duit belanja hangus. Ia digunakan untuk kos kenduri.Ada juga keluarga yang berikan semua kepada pengantin perempuan.


Kos # 3 - Barang kemas seperti cincin perkahwinan dan lain-lain.

Kosnya berubah-ubah mengikut harga pasaran emas. Siapa yang melangsungkan perkahwinan waktu harga emas tengah tinggi nasib lah. Sediakan lah sekitar RM 3,000 - RM 5,000.


Kos # 4 - Barang hantaran lain

Kasut. Baju. Kek. Buah. Telekung. al-Quran. Sirih. Coklat. Standard lah tuh. Yang tak ikut standard adalah seperti handphone, PS3, laptop. Sediakan lah sekitar RM 1,000 untuk barang hantaran standard. Itu belum campur kos buat perhiasan barang hantaran.


Kos # 5 - Baju nikah

Selalunya baju ini ditempah. Boleh pakai masa hari raya yang pertama sebagai suami isteri. Baju lelaki selalunya lebih murah dari baju perempuan. RM 200 - RM 600.


Kos # 6 - Baju Bersanding / Baju PengantinBaju ini selalunya disewa. Cukup-cukuplah tu jadi raja. Kita layak jadi raja sehari je. Baju tu tak pakai dah di waktu lain melainkan anda mengidam nak bernikah lagi.RM 1,000 - RM 2,500.


Kos # 7 – Mekap

Selalunya dipakejkan dengan set baju pengantin. Tetapi masih boleh dapatkan secara berasingan. RM 200 - RM 500.

Kos # 8 - Set Pelamin

Selalunya dipakejkan bersama set baju pengantin dan mekap. Tetapi masih boleh dapatkan secara berasingan.RM 500 - RM 1000.


Kos # 9 - Jurugambar

Takkan lah nak suruh jurugambar biasa-biasa ambil kan gambar untuk anda. Ini hari istimewa anda bukan ?RM 1000 - RM 3000


Kos # 10 - Duit untuk jurunikah dan saksi

Perkahwinan di Selangor ada duit yang perlu anda bayar kepada jurunikah dan para saksi. Sila rujuk ke pejabat agama negeri masing-masing.

Kos sekitar RM 150.Ini adalah kos yang selalunya ditanggung oleh pengantin sahaja dan tidak membabitkan keluarga. Jumlahnya (mengikut anggaran kos terendah) adalah RM 17,550 Dan berikut adalah kos yang selalunya ditanggung bersama oleh keluarga (tidak semestinya). Jadi kalau ibu bapa minta anda bayar kan juga, kena lah bayar juga. Kan ini kenduri untuk anda.


Kos # 12 Duit khemah / Sewa dewan

Untuk pihak perempuan yang gunakan konsep belanja hangus, ia akan ditanggung sebahagian oleh duit hantaran.Sewa khemah adalah lebih murah dari menyewa dewan. Tapi tak semua orang ada halaman rumah yang sesuai untuk kenduri. RM 2,500 - RM 10,000


Kos # 13 Duit makan kenduri

Untuk pihak perempuan yang gunakan konsep belanja hangus, ia akan ditanggung sebahagian oleh duit hantaran.Masak sendiri adalah lebih murah dari catering. Tetapi lebih banyak guna tenaga kerja.Kalau di kawasan lembah Klang dapat catering menawarkan RM 10 / kepala dah cukup rendah dah tu.RM 10,000 - RM 20,000


Kos # 14 Bilik pengantin

Katil. Cadar. Tilam. Almari. Langsir.Ada keluarga yang dah ada “bilik pengantin” khas. Jadi, selagi mana tiada pasangan adik-beradik lain yang akan berkahwin, maka “pengantin baru” akan menghuni di situ.Yang kena beli semua, ingat murah ka?RM 1,500 - RM 5,000.


Kos # 15 Doorgift

Gula-gula. Telur. Sapu tangan. Apa - apa lah.Walaupun kosnya barangkali cuma RM 1 / item tapi kalau dah tetamunya mencecah 1000 orang ? Untuk sedara lagi. Untuk keluarga sebelah sana lagi.RM 1000 - RM 3000.


Kos # 16 Untuk bertandang ke rumah pihak satu lagi

Kalau dekat, satu kampung ok lah. Kalau perlu merentas beberapa negeri ?Duit minyak. Duit Tol. Duit hotel / homestay. Duit makan.Anda minta saudara anda meriahkan majlis anda, tapi bukan semua mereka ada kereta sendiri dan cukup wang untuk menemani anda kalau tidak disediakan duitnya. Itu yang kadang-kadang mereka “menolak” pelawaan anda.Ia berbeza mengikut lokasi.Sediakan lah RM 500 sebagai jumlah minima.


Kos # 17 Contigency

Adakalanya duit yang digunakan terlebih dari belanjawan asal.Sediakan lah sekitar 5 - 10% dari jumlah belanjawan yang asal.Dalam pengiraan kita ini, RM 3000.Jadi, kos yang pada kebiasaannya ditanggung oleh pengantinRM 17,550 (jangan lupa tolak nilai duit hantaran bagi pengantin perempuan)Dan, kos yang boleh bincang dengan keluargaRM 15,500


Dan, kos untuk kecemasanRM 3,000

Maka anda perlu sediakan anggaran belanjawan perkahwinan sekitarRM 36,050

Walaupun boleh kongsi dengan pasangan, paling kurang pun kena ada duit untuk tanggung separuh kos dan dalam pengiraan ini adalah sebanyak RM 18,000

Ini belum campur kos-kos renovation rumah yang dibuat bagi sesetengah keluarga. Juga belum campur kos memanjakan diri ke spa-spa dan juga berbulan madu.

Kalau nak berhutang kahwin sampai anak sulung berumur 7 tahun baru selesai bayar dekat bank, terus-teruskan lah dengan gaya hidup anda yang tidak mahu menyimpan dan suka menambah liabiliti tu.

*hahahaha cmne nk kawen nie mak saving pown ada bape jew 2 pown dah listkan 4 next vacation. . makkkkkk huhuhuhuhuhu. . .

pada kawan2 aku yg nk kawen 2 hihihihihihih ada bran ka?

-muCux-



4 000 Caci Maki:

Que a.k.a roulblur said...

wah banyaknya benda...hmm~~botak lar kepala

muCux said...

que: xpew plan2 kayuh muda lg kan?
sempat nk kumpuL smpai 40k :)

Nurain said...

Ain nak kaweennn.
Tapi dengan siapa?? xD

muCux said...

ain pon x taw ain nk kawen ngan sapa
hahahha
konfius x?
leh pnggil i cik mucux Or CM :)

 

Dunia Si muCux Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review